چربی گیر

چربی گیر یا گریس تراپ یا دگریسر دستگاهی است که در ابتدای خروجی لوله های فاضلاب در مراکزی که فاضلاب چرب تولید می کنند مانند آشپزخانه ها صنعتی، نصب می شود. چربی گیر سرعت خروج فاضلاب را کم کرده و سپس با خنک نمودن آن موجب جدا سازی چربی ها می شود و فاضلاب را از چربی ها تصفیه می کند. چربی گیر ها در اندازه های مختلفی طراحی و تولید می شوند، از سایز های کوچک طراحی شده برای مصارف خانگی تا سایز های بزرگتر مناسب نصب در مکان های بزرگتر و سرویس دهی بیشتر عرضه می شوند.

چربی گیر با نام های تصفیه کننده چربی، دستگاه چربی زدا، جمع کننده چربی رستوران و دستگاه بازیابی روغن فاضلاب شناخته شده هستند. چربی گیر دارای یک سیستم ساده برای به دام انداختن چربی های فاضلاب می باشد. سیستم چربی گیر در واقع یک حوضچه آرامش یا سکون است که در آن چربی ها و ذرات روغن را تعلیق می کند. این دستگاه برای به دام انداختن مواد جامد، گریس ها، چربی ها و … قبل از ورود به سیستم اگوی فاضلاب و چاه های جذبی طراحی و تولید می شود. 

 

چربی-گیر

خروجی دستگاه چربی گیر در بالای مخزن آن قرار دارد و زمانی که چربی ها توسط مکانیسم چربی گیر به سطح و به بالای مخزن میرسند، در مجرای مخصوصی که ساخته شده وارد می شوند و به سمت مخزن مخصوص روغن ها جریان پیدا می کنند.

این دستگاه زباله های جامد و همچنین چربی ها را از باقی مایعات فاضلابی جدا کرده و به صورت رسوب در می آورد و شرایط این را مهیا می کندکه این رسوب ها به ظرف جداگانه خارجی منتقل شود، در صورت استفاده از سپتیک تانک ها به وسیله سیستم زهکشی به مکان ایستگاه پمپاژ هدایت شود. چربی گیر فاضلاب بعد از تجمیع  کل پساب خروجی از بخش پخت و پز و شستشوی آشپزخانه های صنعتی و قبل از سپتیک تانک بصورت بخشی از سیستم لوله‌کشی و انتقال فاضلاب قرار می گیرد.

چربی گیرهای صنعتی معمولا دارای فیلتراسیون جامد هستند. این دستگاه ها که به شکل ظاهری آن مانند یک  جعبه است از جنس بتن، چدن، پلی اتیلن، استیل ضد زنگ، فایبرگلاس ساخته می شود ومکان دقیق نصب آن بین سینک آشپزخانه و سیستم فاضلاب و یا در خارج از ساختمان در بالا یا زیر زمین نصب شود.

منبع اصلی تولید چربی فاضلاب در آشپزخانه ها است و از پخت و پز مواد غذایی به وجود می آید. در آشپزخانه های صنعتی انواع مختلفی از چربی های گیاهی و حیوانی از طریق سینک ظرفشویی و یا ماشین ظرفشویی صنعتی وارد فاضلاب می شود. چربی ها نسبت به آب دارای چگالی بالاتری هستند و موجب بروز انسداد در فاضلاب شهری شوند. برای جلوگیری از گرفتگی و اسنداد در شبکه فاضلاب شهری مراکزی که روزانه حجم بالایی از چربی ها را وارد فاضلاب می کنند، باید از دستگاه چربی گیر یا چربی زدای فاضلاب استفاده نمایند. ذرات چربی دارای چگالی بالاتری نسبت به آب هستند و ساختار پیچیده ای دارند و به همین دلیل در لوله های شبکه فاضلاب شهری به سختی حرکت می کنند و تمایل به چسپیدن به دیوراه های لوله های دارند و در صورتی که از ورود آنها جلوگیری نشود، در لوله ها تجمع می کنند و مشکلاتی نظیر بوی نامطبوع و بسیار بد، انسداد لوله ها و جلوگیری از انتقال فاضلاب در لوله ها را به همراه خواهند داشت. برای جلوگیری از چنین مشکلات و معضلاتی تمامی مراکز که تولید کننده چربی فاضلاب می باشند ملزم به استفاده از این تجهیزات برای جلوگیری از ورود چربی ها به فاضلاب شهری می باشند. 

دستگاه های چربی گیر با کاهش عبور جریان فاضلاب و ایجاد یک محل آرام برای فاضلاب به راحتی با سیستمی که دارند موجب جداسازی ذرات چربی و روغن از فاضلاب می شوند و فاضلاب خارج شده از این دستگاه عاری از هر گونه چربی می باشد. با استفاده از دستگاه چربیگیر فاضلاب در آشپزخانه های صنعتی رستوران ها، هتل ها، فست فود ها و تمام مراکز تهیه و تولید مواد غذایی، می توان تا حد بسیار زیادی هزینه های مربوط به تصفیه فاضلاب شهری را کاهش داد، راندمان تصفیه خانه های شهری را افزایش داد و از مسدود شدن و گرفتگی شبکه فاضلابهای شهری جلوگیری نمود.

پایپ صنعت خاورمیانه به عنوان یکی از پیشروان تولید انواع سیستم های تصفیه فاضلاب برای تمامی پروژه ها در خدمت کارفرمایان عزیز می باشد و برای تمامی خدمات اعم از مشاوره ، تولید و نصب این سیستم اعلام آمادگی می نماید.

بمنظور استعلام دقیق قیمت این دستگاه ها با همکاران ما در شرکت پایپ صنعت خاورمیانه با شماره تماس  09129546702  بعنوان یکی از بزرگترین هلدینگ های تخصصی آب و فاضلاب کشور تماس حاصل نمایید.

چربی گیر آشپزخانه صنعتی | چربی گیر رستوران

یکی از پر کاربردترین مکانهایی که نیازمند دستگاه چربی گیر هستند، تمامی مراکزی است که دارای آشپزخانه های صنعتی هستند و در آن روزانه پخت و پز بالایی انجام می شود. مراکزی مانند رستوران ها، هتل ها، فست فود ها، تالارها، بیمارستانها و … می باشد. در آشپزخانه های صنعتی روزانه مقدار بسیار زیادی مواد غذایی پخته می شود و حجم زیادی از ظروف کثیف و چرب شستشو می شود و حجم بالایی از چربی ها و ذرات روغن وارد فاضلاب می شود. این چربی دارای ساختار مولکولی بسیار سختی هستند و به راحتی قابل تجزیه نیستند و وصل فاضلاب رستوران و آشپزخانه های صنعتی بدون چربی گیر به شبکه فاضلاب غیر ممکن است. این کار هم موجب آلودگی محیط زیست و هم باعث گرفتگی فاضلاب خواهد شد.

در آشپزخانه های صنعتی رستوران ها و سایر مکانهایی که روزانه غذاهایی در حجم های زیاد سرو می کنند و دارای آشپزخانه های صنعتی هستند برای جداسازی چربی ها و ذرات روغن از چربی گیر رستوران استفاده می شود. سیستم چربی گیر رستوران بر منبای شناور کردن ذرات سبک وزن چربی بر روی آب و همزمان با خنک کردن فاضلاب خارج شده از رستوران می باشد.

فاضلاب آشپزخانه صنعتی و رستوران ها بعد از ورود به لوله بلافاصله از سبد آشغالگیر پلی اتیلنی یا از جنس فایبرگلاس عبور داده می شود و به کمک این سبد تمام مواد درشت از فاضلاب جدا می شود. این فاضلاب با سرعت کمی از عبور داده می شود که سرعت  این جریان حداکثر چیزی حدود 50 گالن در دقیقه می باشد. در این میان چربی ها و روغن ها به دلیل داشتن چگالی کمتر و وزن سبک بر روی سطح چربیگیر رستوران می آیند. سپس از بین پکینگ ها فاضلاب تصفیه شده و عبور  داده می شود و فاضلاب عاری از چربی ها و روغن ها از دستگاه خارج می شود. 

چربی ها و ذرات روغن که دارای چگالی کمتر و وزن سبکی هستند و به سطح دستگاه چربی زدا می آیند و به سادگی قابلیت جدا شدن از فاضلاب را خواهند داشت و در فاصله های زمانی مشخص و منظم می توان این چربی های حمع شده در سیستم چربی گیر رستوران را تخلیه کرد. سیستم چربیگیر رستوران قابلیت این را دارد که میزان بسیار زیادی از مواد و ذرات معلق را به صورت ته نشین سازی از فاضلاب جدا نماید. چربی و روغن ها دارای مصرف بالا و خاصی در تمامی صنایع هستند و به وسیله دستگاه چربیگیر می توان آن را برای بازیابی و بازیافت مجدد استفاده کرد.

راهنمای خرید چربی گیر

برای افرادی که قصد خرید دستگاه چربی گیر برای آشپزخانه و رستوران خود را دارند، بسیار لازم و ضروری است که نسبت به موارد زیر آگاهی کامل را داشته باشند و آنها را به دقت مورد بررسی قرار دهند

  • اولین مورد مهم آشنایی و اطلاع کامل از نحوه عملکرد چربی گیر و آشنایی با مکانیزم آن می باشد.
  • سپس لازم است که آشنایی کاملی با انواع دستگاههای چربی گیر فاضلاب داشته باشند.
  • پارامتر مهم دیگر برای خرید چربی گیر صنعتی رستوران و فاضلاب یادگیری نحوه محاسبه ظرفیت چربی گیر می باشد.
  • نکته مهم دیگر آشنایی کامل از ابعاد و اندازه های چربی گیر است تا در زمان خرید بتوانید ابعاد مناسب را برای مکان مورد نظر خود انتخاب نمایید.
  • باید سایز و جنس لوله های خروجی آشپزخانه خود را به لوله های شهری و اگوی شهری به صورت دقیق بدانید. لازم است این اعداد را به تولید کنید اعلام نمایید تا دستگاهی با کمترین اتصالات را به شما تحویل دهد.
  • مورد مهم دیگر برای کسانی که قصد خرید چربی گیر را دارند، آشنایی با نحوه نصب و راه اندازی چربی گیر و مراحل نظافت و تمیز کاری و نگهداری ، برداشتن چربی ها از مخزن، زمان تعویض فیلتر ها، تمیز کردن سبد آشغال گیر و … لازم و ضروری است.
  • اگاهی از قیمت روز انواع دستگاههای چربی گیر یکی دیگر از نکات مهم برای خرید این دستگاه است.
  • گروه صنعتی پایپ صنعت خاورمیانه آماده پاسخ گویی شبانه روزی در زمینه اعلام قیمت روز انواع دستگاههای چربی گیر رستوران و چربی گیر فاضلاب می باشند و همچنین کارشناسان پایپ صنعت همواره برای افرادی که قصد خرید چربی گیر را دارند و نیاز به خدمات مشاوره و راهنمایی رایگان دارند همواره آماده پاسخ گویی می باشند.

روش های معمول چربیگیری

با توجه به اهمیت بالایی که در جلوگیری ورود چربی ها به شبکه فاضلاب از سمت مبدا تولید چربی وجود دارد، دستگاههای مختلف و همچنین روش های متنوعی برای زدایش چربی از فاضلاب به وجود آمده است. اکنون برای زدودن چربی ها از فاضلاب از روش های زیر استفاده می شود.

  • چربی گیر ثقلی: سیستم چربی گیر ثقلی بر اساس نسبت وزن چربی و آب طراحی شده اند و کار می کنند. چربی زدای ثقلی دارای سیستم پیچیده این نیست و برای استفاده از این مدل نیاز به صرف هزینه کمتری می باشد.  این مدل مقرون به صرفه است و در بیشتر موارد از این مدل برای زدایش چربی استفاده می شود.
  • چربی گیر فیزیکی و شیمیایی: در این مدل چربی زدا، جداسازی ذرات چربی از فاضلاب دارای چندین مرحله می باشد. در اولین مرحله فاضلاب در سکون قرار داده می شود. سپس فاضلاب خنک می شود و در مرحله پایانی مواد شیمیایی تزریق می شود و یا با حباب سازی، چربی ها جداسازی می شود.

عوامل موثر در ظرفیت چربیگیر فاضلاب آشپزخانه صنعتی

چربی گیر فاضلاب انواع مختلفی دارد و هر دستگاه، ظرفیت مشخصی دارد که بر اساس عوامل و فاکتور های مختلفی انتخاب می شود. به صورت کلی ظرفیت دستگاه چربی زدای فاضلاب بر اساس عامل های زیر وابسته است:

  • میزان چربی تولید شده در مزکز تولید مواد غذایی
  • نوع مواد غذایی که در محل تولید می شود.
  • میزان سرو مواد غذایی به صورت روزانه
  • محل نصب دستگاه

مواد استفاده شده در ساخت چربی گیر

  • رزين پلي استر غيراشباع (NEOXIL 188 polyester)
  • الياف فايبرگلس (Binder with powder)
  • ژلكت (POLIGEL 213)
  • موادرنگي (RAL COLORS)
  • ژلكت (polygel)

چربی گیر فاضلاب

چربی گیر فاضلاب ، در واقع یک حوضچه است که با جنسی از استیل، پلی اتیلن، فایبرگلاس و … طراحی و ساخته می شود و وظیفه آن جداسازی چربی های خارج شده از سینک و یا دستگاه ماشین ظرفشویی صنعتی می باشد. حوضچه جداسازی ذرات چربی ما بین فاضلاب خارج شده از سینک ظرفشویی و لوله فاضلاب شهری قرار دارد. چربی گیر فاضلاب ذرات چربی، دانه ها درشت مواد غذایی، پوست مرغ و … در عملیات تصفیه فاضلاب به باکتری ها کمک بسیار زیادی می کند.

مکان هایی مانند آشپزخانه های صنعتی، بیمارستان ها، خوابگاهها، اداره ها، کارخانه ها، هتلها، شیرینی پزی ها و تمامی مکانها و ارگانهایی که مواد غذایی تهیه و آماده سازی می کند، برای استفاده از روشی کارآمد برای برای جلوگیری از ورود آشغالهای صنعتی و ذرات چربی، گریسها و روغن ها به فاضلاب های شهری به دستگاه چربی گیر نیاز دارند.

امروزه به دلیل کارایی بالا و هزینه بسیار کم روش شناورسازی ثقلی، برای حذف چربی ها و روغن ها از فاضلاب، چربی گیر ثقلی مورد استفاده قرار میگیرد. در روش ثقلی به هیچگونه تجهیزات الکترومکانیکالی نیاز نیست. با توجه به وزن کمتر چربی ها نسبت به فاضلاب، بر روی فاضلاب شناور میشوند و برای جداسازی آنها از فاضلاب تنها لازم است یک محیط آرام ایجاد شود.

تولید-کننده-چربی-گیر-آشپزخانه

مزایای چربی گیر آشپزخانه صنعتی پایپ صنعت خاورمیانه

دستگاه های چربیگیر فاضلاب دارای مزایای بسیار زیادی هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • بازدهی بسیار بالا و بهینه ای در حذف انواع چربی ها و روغن ها دارد.
  • دستگاه چربی گیر آشپزخانه های صنعتی شرکت پایپ صنعتی به سرعت نصب می شود و راه اندازی آن بدون پیچیدگی است.
  • به آسانی قابل نصب و راه اندازی است و به مهارت خاصی نیاز ندارد.
  • با توجه به دستورالعمل های ذکر شده قابلیت دفن شدن در زمین را نیز دارا می باشد و بدین ترتیب در فضای آشپزخانه صرفه جویی می شود.
  • چربی گیر پایپ صنعت دارای وزن بسیار پایینی است و براحتی قابل حمل و جابه جایی می باشد.
  • دارای سبد هایی است که به وسیله آنها ذرات معلق و قابل ته نشینی قابل حذف هستند. 
  • دیواره های دستگاه چربیگیر پایپ صنعت در اثر فشار دارای مقاومت بالایی هستند و دچار مشکلی نمشوند.
  • دارای دریچه بازدید و تخلیه چربی است.
  • این دستگاه به دلیل استفاده از زوار EPDM به هیچ عنوان بوی نامطبوع فاضلاب را منتشر نمی کند.
  • تمامی فرآیند ساخت این دستگاه در کارخانه انجام می شود و در محل پروژه هیچ عملیات ساخت و سازی انجام نخواهد گرفت.
  • در مقابل انواع پساب های اسیدی و خوردگی ها دارای مقاومت بسیار بالا می باشد.
  • این دستگاه به صورت کامل تولید شرکت پایپ صنعت خاورمیانه و محصولی داخلی می باشد.
  • پایپ صنعت دستگاه چربی گیر فاضلاب را کاملا مطابق با استانداردهای بهداشت و محیط زیست طراحی و تولید می نماید.
  • چربی گیر پایپ صنعت با استفاده از فایبر گلاس یا پلی اتیلن تولید می نماید که دارای مقاومت بسیار عالی و قیمت بسیار عالی و مناسب می باشد.
  • نگه داری از این دستگاه بعد از نصب و بکارگیری بسیار آسان است  
  • طول عمر بسیار بالا
  • آب بندی بسیار مناسب و استاندارد
  • نصب سریع و آسان 
  • هزینه بهره برداری مناسب

نحوه عملکرد چربی گیر

چربی ها و روغن ها ساختاری منسجم و بسیار سخت دارند و براحتی توسط میگروارگانیسم های هوازی و غیر هوازی تجزیه نمی شوند و اگر بدون جداسازی چربی ها و ذرات روغن اقدام به تصفیه فاضلاب نماییم، این عملیات با اختلال مواجه می شود. چربی ها به صورت کامل حذف نمی شوند و به مرور سیستم فاضلاب شهری دچار گرفتگی خواهد شد و با انسداد فاضلاب شهری، هزینه های زیاد و خسارات زیادی به وجود خواهد آمد. به همین دلایلی که ذکر شد تمامی مراکزی که تولید چربی فاضلاب آنها بیش از حد نرمال و معمول است باید از چربی گیر فاضلاب استفاده نمایند و چربی ها را از فاضلاب خود جداسازی نمایند.

چربی گیر فاضلاب دارای سیستم پیچیده ای نیست. فاضلابی که از سینک وارد لوله فاضلاب می شود ابتدا از یک سبد آشغال گیر عبور می کندتا مواد اضافی را جدا سازی نماید، سپس فاضلاب وارد دستگاه چربی زدا می شود. سیستم این دستگاه مجهز به یک مخزن است، فاضلاب آشپزخانه از طریق لوله فاضلاب سینک وارد مخزن چربی گیر می شود. مخزن چربی گیر بر اساس اصول مشخصی از جمله اصول ثقلی و گرانشی کار می کند و به محض وارد شدن فاضلاب گرم به داخل خود به عنوان حوضچه آرامش عمل خواهد کرد و تا زمان جدا شدن چربی ها از فاضلاب داخل خود، جریان را کنترل خواهد کرد.

سرعت جریان فاضلاب خارج شده از سینک به وسیله یک بافل یا دیوایدر به همراه بکینگ های مدیا کنترل میشود  و سرعت جریان فاضلاب را کندتر(در حدود 50 گالن در دقیقه) خواهد نمود. در زمانی که فاضلاب در حوضچه آرامش یا مخزن چربی گیر است هیدرولیز در داخل دستگاه انجام می شود. هیدرولیز عملیاتی است که در طی آن ذرات جامد در اثر واکش با آب تجزیه خواهند شد. 

ذرات چربی در فاضلاب به سطح حوضچه آرامش می آیند و از بافل های چربیگیر عبور می کنند. تمام این عملیات موجب می شود که فاضلابی که از دستگاه چربی گیر فاضلاب خارج می شود،فاقد هرگونه چربی و ذرات روغن باشد.

روش های جداسازی آب و چربی

در مبحث جداسازی آب و روغن و معرفی روش های آن لازم به ذکر است که روش های مختلفی برای انجام این عملیات وجود دارد، ولی به صورت کلی از سه روشی که در زیر به آنها اشاره می کنیم استفاده می شود.

  • جدا کننده API
  • جدا کننده CPI
  • جدا کننده AF یا DAF
عملکرد-چربی-گیر-فاضلاب

انواع چربی ها موجود در فاضلاب

در فاضلاب‌های تولید شده توسط رستوران‌ها و صنایع تولید مواد غذائی مختل نوع های مختلفی از روغن ها وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت. برای جداسازی هر کدام از این روغن‌ها از فاضلاب ، دستگاه چربی گیر از روش‌های متفاوتی استفاده می کند ، این ذرات چربی را از فاضلاب جدا می کند و باعث جلوگیری آن‌ها از ورود به فاضلاب شهری می شود. 

  • روغن های آزاد: 

روغن های آزاد را به صورت مکرر دیده ایم و با آم آشنایی داریم. حتما توجه داشته اید که بعد از گذشت مدت زمانی که روغن و آب مخلوط بوده اند، تمام روغن به صورت یک لایه کاملا جداگانه به سطح آب آمده است. به این روغن ها در فاضلاب روغن های آزاد گفته می شود. روغن های آزاد در فاضلاب با روش هایی به نام CPI از بین برده و حذف می شوند.

  • روغن های پراکنده یا امولاسیون

در برخی مواقع به حدی شدت مخلوط شدن آب و روغن بالا می باشد که درات روغن به صورت ریز و به حالت پراکنده وجود دارند. پراکندگی با توجه به شدت مخلوط شدن آب و چربی ها به دو نوع پراکندگی اولیه و پراکندگی ثانویه تقسیم بندی می شود.

  • امولاسیون های پایدار شیمیایی

در اموسیون های پایدار شیمیایی امکان دارد که علاوه بر فاز اول و دوم که آب و روغن هستند، فاز سوم هم وجود داشته باشد. فاز سوم در این مواقع موجب بالا رفتن و افزایش میزان پایداری چربی ها در آب میشود. موادی مانند صابون ها تحت عنوان فاز سوم عمل می کنند.

  • روغن های محلول

در فاز آبی اگر مواد آلی وجود داشته باشد، حلال بودن روغن در آب افزایش پیدا می کند و ذرات ریز روغن در آب به صورت قطرات محلول تبدیل خواهند شد و اندازه این قطرات نیز کوچتر شده و چیزی در حدود0.5 میکرون تبدیل خواهند شد.

  • ذرات احاطه شده با روغن

ذرات احاطه شده با روغن به ذراتی گفته می شود که ممکن از در فاز آبی وجود داشته باشند و موجب می شوند که ذرات روغن را در اطراف خود احاطه کنند. از موادی که ممکن است ذرات روغن در اطراف آنها تجمع پیدا کنند می توان رس و فلزات سنگین را نام برد.

خرید-چربی-گیر

انواع چربی گیر از نظر جنس بدنه

چربی گیر صنعتی یکی از تجهیزاتی است که در دسته تجهیزات تصفیه فاضلاب قرار دارد و از این دستگاه برای عملیات پیش تصفیه فاضلاب جهت حذف چربی ها و روغن  ها قبل از ورود به شبکه فاضلاب استفاده می شود. عملیات اصلی در دستگاه چربی گیر برای حذف چربی ها، روغن ها و ذرات معلق فرآیند شناورسازی و ته نشینی می باشد. دستگاه های چربی گیر و چربی زدای فاضلاب از تجهیزاتی است که انواع آن بر اساس فاکتور های مختلفی دسته بندی های مختلفی دارد. یکی از دسته بندی های آن بر اساس جنس بدنه است که به انواع مختلفی مانند فایبر گلاس، استیل،  کامپوزیتی و پلی اتیلن تقسیم بندی می شود. چربی زدای فاضلاب پلی اتیلنی در بیشتر مواد در اداره ها، مجتمع های مسکونی، رستوران ها، تهیه غذاها و هتل ها مورد استفاده قرار میگیرد. چربیگیر پلی اتیلن معمولا استوانه ای شکل هستند و برای شستشوی فلزات و چربی زدایی آنها بکار برده می شوند. چربی گیر فایبر گلاس معمولا به صورت مکعبی شکل هستند و  برای جداسازی ذرات روغن از فاضلاب رستوران ها و مراکز عمومی که میزان چربی داخل فاضلاب آنها بیشتر از حد نرمان و معمولی است مورد استفاده قرار می گیرند. 

چربی گیر کامپوزیت

چربی گیر کامپوزیت از متریال اولیه GRP و  HDPE ساخته می شود و به دلیل مزایای بسیار عالی که دارد بسیار مورد توجه کارشناسان تصفیه فاضلاب های صنعتی قرار دارد. چربی گیر کامپوزیت دارای مقاومت بسیار بالایی است و در مقابل مواد شیمیایی حاصل از شستشوی ظروف   مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می دهد و برای مکانهایی مانند رستوران ها، آشپزخانه های تجاری و هتل ها و تهیه غذاها بسیار عالی و بهینه است.

چربی گیر کامپوزیت مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

  • با استفاده از مواد کاملا قابل بازیافت ساخته می شود. 
  • نصب بسیار آسان
  • بدون نیاز به تعمیر و نگه داری
  • دارای سطح داخلی بسیار صاف است و براحتی قابل نظافت است.
  • 95 درصد از مواد جامد داخل فاضلاب را تصفیه می کند.
  • نسبت به اشعه UV کاملا نفوذ ناپذیر می باشد.
  • در برابر اسید های خوردنده هیچ واکنشی نشان نمی دهد.
  • مجهز به دیسک کنترل جریان ورودی 
  • بدون ایجاد بوی فاضلاب در محیط
چربی-گیر-کامپوزیت

چربی گیر استیل ضد زنگ

این نوع چربی گیر یکی از بهترین توع چربی گیر های فاضلاب در سراسر دنیا می باشد، لیکن به دلیل هزینه بسیار بالا برای خریداران مقرون به صرفه نمی باشد و مورد توجه شان قرار نگرفته است. با استفاده از چربی گیر استیل ضد زنگ هزینه های تمیز کردن و زهکشی بسیار کمتر می شود و به حداقل می رسد. این دستگاه قوی ترین دستگاه چربی گیر فاضلاب است چرا که دارای مکانیزمی بسیار قوی در جداسازی فاضلاب است و در مقابل دمای پساب خروجی بسیار مقاومت بالایی دارد. این دستگاه بدون هیچگونه خوردگی ساخته می شود و این موجب می شود که هیچگونه نشتی نداشته باشد.

مزایای چربیگیر استیل

  • کاهش هزینه های تمیز کاری و زهکشی چرا که نسبت به سایر دستگاهها نیاز به تمیز کاری کمتری دارد.
  • کیفیت و قدرت بالایی در حذف چربی های فاضلاب دارد.
  • مقاومت بالایی در برابر فشار و نیروهای خارجی دارد.
  • در برابر خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • امکان نشت فاضلاب تقریبا صفر است.
  • تا حد زیادی از انتشار بوهای نامطبوع و بد جلوگیری می کند.

معایب چربیگیر استیل

  • به دلیل چسپیدن چربی ها به کناره ها نظافت آن با مشکل همراه است.
  • در صورت استفاده از اشیای نوک تیز برای نظافت، چربی گیر در معرض خوردگی و زنگ زدگی قرار می گیرد.
  • هیدروسولفوریک که از مخلوط آب با چربی و مواد شوینده ایجاد میشود می تواند به استیل آسیب بزند.
  • عمر مفید چربی گیر استیل ضد زنگ 10 الی 15 سال است و به دلیل وزن بالای آن ها جایگزینی آن ها به سادگی انجام نمی شود.
  • چربی گیر های استیل که دارای ابعاد کوچکی هستند به دلیل اینکه در ورود آب گرم به سرعت بدنه آنها داغ می شود ناکارآمد می باشند.
  • زمانی که نیاز به نظافت است معمولا Baffle های ورودی و خروجی آسیب می بینند و این موجب کاهش کارآمدی دستگاه چربی گیر استیل می شود.

دستگاه دگریسر یا گریس تراپ بتنی

یکی از قدیمی ترین تجهیزاتی که به عنوان چربی گیر فاضلای مورد استفاده قرار می گرفته، دگریسر بوده است که در برخی موارد امروزه هم مورد استفاده قرار میگیرد. این دستگاه با استفاده از  سیمان تیپ 5 ساخته می شود که نام دیگر تیپ 5 ضد سولفات می باشد.  البته با قدرت بالایی که باکتری های بی هوازی در تجزیه دارند این سازه مقاومتی در مقابل خوردنگی این باکتری ها ندارد.

شرکت صنعتی پایپ صنعت در ساخت چربی گیر دگریسر برای حل چنین مشکلاتی ، در بدنه داخلی و خارجی از ایزئگام استفاده نموده ایم. ولی به دلیل مشکلات فراوان دیگری توصیه می نماییم که از این نوع سازه چربی زدای بتنی استفاده نکنید.

چربی-گیر-بتنی

معایب چربی گیر دگریسر یا بتنی

  • بهره وری بسیار پایین  :  حدود 25 % از چربی ها را به تله می اندازد و بعد از با پایین آمدن بهره وری آن چربی ها از فاضلاب عبور می کنند.
  • خوردگی بالا: اسید هایی که در فاضلاب وجود دارند موجب خوردگی بتن می شوند.
  • خوردگی لوله کشی: لوله کشی از جنس فولاد است و مانند بتن ممکن است در مقابل اسید های موجود در فاضلاب در معرض خوردگی قرار بگیرد و در نتیجه موجب نشتی و مشکلات بیشتری شود.
  • نظافت و قدرت تمیز کردن این سازه های بتنی چربی زدا بسیار سخت است و نسبت به نمونه های چربی زدای استیل و فایبر گلاس قدرت کمتری دارد.
  • نصب این چربی زدای بتنی بسیار سخت است و نیاز به تجهیزات زیاد و سنگین و کارگر دارد و تا پایان عملیات نصب نمتوان هیچ فعالیت تجاری انجام داد.

چربی گیر فایبر گلاس

 فایبر گلاس یکی از بهترین مشتقات نفت است که مزایای آن طیف بسیار وسیعی دارد و امروزه یکی از محبوب ترین متریال های برای سازندگان تجهیزات آب و فاضلاب می باشد .  از مهم ترین مزایای چربی گیر فایبر گلاس چربی گزیر بودن و تحمل دمای بالا، سبک بودن، حمل آسان، مقامت بالا در مقابل خوردگی و سایش شیمیایی، قابل تغییر ابعاد در سایز های مختلف، امکان ساخت و اجرا برای محیط های کوچک، امکان نظافت و پاکسازی ساده و جداسازی 98 درصدی چربی می باشد. این مزایا موجب شده که طراحان و مهندسان ساخت چربی گیر از این فراورده برای ساخت دستگاه های چربی گیر استفاده نمایند. 

در طراحی و ساخت چربی گیر فایبر گلاس این امکان وجود دارد که شکل ظاهری آن را به صورت های مختلفی قبیل استوانه افقی، عمودی، مکعب طراحی و تولید کرد. چربی گیر هایی که به صورت استوانه ساخته می شوند به دلیل نداشتن گوشه نسبت به چربی گیر فایبر گلاس مکعب مزایای بیشتری دارند و همچنین دارای قیمت بالاتری نیز می باشد.  چربی گیر فایبر گلاس استوانه ای دارای مقاومت بیشتری نسبت به مدل مکعبی می باشد و داشتن مقاومت مکانیکی بالاتر برای چربی گیر فایبر گلاس استوانه ای موجب می شود که بتوان بدون سازه نگهبان آن را درون خاک دفن کرد. 

از دیگر مزایای چربی گیر فایبر گلاس می توان به وجود سبد آشغال گیر از جنس پلی پروپیلن ، مدیای متراکم برای افزایش سطح تماس و همچنین وجود دو عدد بافل میانگیر به صورت بالا و پایین برای اجبار به عبور فاضلاب هایی که دارای چربی هستند تا از درون پکینگ مدیا عبور کنند، اشاره نمود. قیمت دستگاه چربی گیر فاضلاب فایبر گلاس با توجه به ابعاد و ظرفیت آن متغیر است و همکاران ما در بخش پشتیبانی وب سایت پایپ صنعت خاورمیانه به صورت 24 ساعته در خدمت متقاضیان عزیز برای پاسخ گویی به سوالات درباره ویژگی ها و استعلام قیمت روز چربی گیر فایبر گلاس آماده می باشند.

مشخصات چربی گیر فایبرگلاس

  • به جهت جلوگیری از وارد شدن آشغال ها به بخش دوم مجهز به دیوار اول متراکم می باشد.
  • طبق درخواست مشتری و مشخصات شبکه فاضلاب دارای لوله ورودی با ابعاد مورد نیاز می باشد.
  • به جهت جلوگیری از گریز چربی های جدا شده دارای دیواره متراکم دوم می باشد.
  • خروجی ونت جهت خروج بو و حرارت فاضلاب آشپزخانه 
  • دارای لوله انتقال خروجی از بخش کف چربی گیر می باشد.
  • مجهز به سبد آشغالگیر (طبق محاسبات انجام شده دارای ابعاد استاندارد و مورد نیاز برای آشغالگیری فاضلاب آشپزخانه)
  • دارای مدیا یا لاملای کف جهت تغییر جریان توربلانت به جریان لامینار و آرامش جریان جهت کنترل روغن داخل فاضلاب
  • خروجی جداگانه چربی با سایز خروجی مورد درخواست مشتری را می تواند داشته باشد.
  • دارای دو دریچه جهت بازدید متوالی نظافت و خروج چربی احتمالی

مواد مصرفی در ساخت بدنه چربی گیر فایبر گلاس

  • رزین پلی استر غیر اشباع
  • الیاف فایبر گلاس
  • ژلکت
  • مواد رنگی

از ویژگی های اصلی پلی ژل در بدنه مخزن فایبرگلاس ایجاد درخشندگی، مقاومت در برابر خراشیدگی، عدم تاثیر مواد شیمیایی می باشد و مواد موجود در ژلکت مجموعه ای از مواد ارتجاعی و انعطاف پذیر هستند که از بهترین ویژگی های آنها مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و مقاومت در برابر شکنندگی می باشد. پلی ژل از ژلکت ایزوفتالیک نئوپنتیل تولید می شود و برای طراحی و ساخت مخزن هایی که برای حمل و نگه داری مواد شیمیایی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای چربی گیر فایبرگلاس

  • در صورت سفارش کارفرما امکان ساخت در ابعاد کاملا سفارشی امکان پذیر می باشد.
  • به دلیل استحکام بالا، با استفاده از یک سازه نگهبان امکان مدفون کردن آن وجود دارد.
  • امکان ساخت و یا مونتاژ دستگاه در محل پروژه
  • ایزولاسیون کامل و بدون بو
  • در محل استقرار امکان و قابلیت جابه جایی وجود دارد.
  • به صورت کاملا آسان حمل و نصب می شود.
  • به دلیل داشتن پوشش ضد اشعه یو وی دارای طول عمر بالا
  • بدنه دارای استحکام بسیار بالا است و به همین دلیل عایق کاری و تعمیرات اضافه مورد نیاز نمی باشد.
  • مجهز به دو عدد دریچه برای بازدید های منظم دوره ای مورد نیاز
  • برای دفع بوی چربی ها و لیز شدن چربی ها مجهز به ونت هوا
  • مجهز به سبد آشغال گیر که قابل تعویض و تمیزکاری است.
  • دارای بالاترین حد جداسازی چربی ها از فاضلاب است و این به دلیل اندازه گیری دقیق مقاطع و استفاده از مدیا است.

معایب چربی گیر فایبر گلاس

  • به دلیل سفت و سختی متریال فایبر گلاس بسیار مهم است که به درستی و کاملا استاندارد نصب شود و در غیر این صورت ممکن است موجب نشتی و خرابی در ساختار آن شود.
  • معمولا اتصالات ورود و خروج چربی گیر فایبر گلاس لز لوله پی وی سی است.
  • از بخش های دیگر دستگاه که مستعد خرابی است اتصالات چسپ و واشر به محفظه اصلی گیرنده است که به چربی گیر متصل شده است و از بخش های مهم و استرس زا می باشد و ممکن است موجب نشت و خرابی بشود.

 

چربی گیر پلی اتیلن

دستگاه چربی گیر پلی اتیلن، بعد از آشغال گیر های مکانیکی دومین دستگاه است که به سیستم های تصفیه فاضلاب کمک می کند که به سرعت فاضلاب را تصفیه نماید. این دستگاه با حذف ذرات چربی بسیار سخت و لیپیدها که بافت بسیار سختی دارند(از نظر شکستن پیوند مولکولی)، به باکتری های هوازی و بدون هوازی کمک می نماید. چربی گیر های پلی اتیلنی دارای ساختاری با دوام، بسیار سبک، مقاوم، ضد انعطاف پذیر هستند و بسیار آسان و بدون هیچ گونه پیچیدگی نصب و راه اندازی می شوند. پلی اتیلن از لحاظ های بسیار زیادی نسبت به فایبر گلاس برتر است و دارای سطحی کاملا یکپارچه است که از مهمترین ویژگی های آن عدم خوردگی، تراشه، لایه برداری و قابل شستشو  می باشد.

چربی گیر فاضلاب پلی اتیلن از مواد HDPE با گرید 100 تولید میشود و از مواد درجه یک EX3 ساخته و همراه با گرانول، کربن و…… ترکیب و بعد از قالب ریزی به وسیله دستگاه های بسیار پیشرفته به صورت اکستروژنی به هم جوش داده میشود که در نهایت دستگاهی حاصل می شود که از مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار های جانبی و داخلی برخوردار می باشد و توانایی دفن تا عمق 10 متر در عمق زمین را خواهد داشت. چربی گیر پلی اتیلن با ترکیب شیمیایی بسیار قوی تولید می شود و این موجب افزایش طول عمر بالای این دستگاه می شود.

 از مهمترین ویژگی های چربی گیرهایی که از پلی اتیلن ساخته می شوند ، مقاومت مکانیکی بسیار بالای آن می باشد. به صورتی که مخصوص مکان هایی است که در بالای آنها وسایل نقلیه تردد می کنند. این دستگاه قابلیت این را دارند که بدون سازه نگهبان دفن شود و دارای سرعت تولید بسیار بالایی می باشد.

در مقابل مزایای بسیار زیادی که چربی گیر پلی اتیلن دارد، بزرگترین عیب و ایراد آن چربی دوست بودن پلی اتیلن است و به این معنی است که چربی ها به بدنه چربی گیر پلی اتیلن خواهد چسپید و برای رفع این ایراد باید ظرفیت دستگاه را برای محمل مورد نظر بیشتر از ظرفیت مورد نیاز در نظر گرفت. از دیگر معایب چربی گیر پلی اتیلن عایق حرارتی بودن این متریال است و فرآیند خنک کاری برای جدا سازی چربی ها با سرعت کمتری انجام خواهد گرفت. 

در ساخت بدنه چربی گیر پلی اتیلن فاضلاب پایپ صنعت ، دو جداره که بوسیله اکسترودر به لوله های مارپیچ تبدیل شده ، استفاده می شود. لذا مقاومت مکانیکی چربی گیر پایپ صنعتی آنقدر بالاست که براحتی بار خاک بدون سازه نگهدارنده و بار ترافیک را تحمل می نماید. در ساخت بدنه چربی گیر فاضلاب پلی اتیلن این امکان وجود دارد که از کاروگیت، اسپیرال و یا کوتیوب استفاده شود. ظرفیت چربی گیر پلی اتیلن برای داشتن بهترین کارایی باید حداقل در 3 متر مکعب طراحی و تولید شود. 

دمای اوالیتی یا دو پهن شدن چربی گیر پلی اتیلن 68 درجه سانتی گراد است. دمای فاضلابی که از طریق سینک های آشپزخانه ها تخلیه می شود و یا فاضلابی که از طریق ماشین ظرفشویی صنعتی به لوله فاضلاب یا به داخل مخزن دستگاه چربی گیر تخلیه می شود ممکن است تا 85 درجه سانتی گراد بالا برود و این موضوع کاملا ضرورت استفاده از ظرفیت های بالاتر از حد نیاز با جنس بدنه پلی اتیلن را آشکار می کند. به دلیل اینکه برای متعادل کردن پساب وارد شده به حوضچه آرامش دستگاه چربی گیر باید حجم زیادی آب با دمای بسیار پایین در داخل مخزن وجود داشته باشد تا دمای نهایی را به اندازه کمتر از 60 درجه برساند.

چربی گیر پلی اتیلن با توجه به طراحی خاص و ویژه خود تمامی چربی های خارج شده از آشپزخانه را در داخل خود نگه می دارد و فاضلابی کاملا عاری از هرگونه ذرات چربی را به چاه های جذبی تحویل خواهد داد. این دستگاه ظاهری شبیه به سپتیک تانک پلی اتیلنی دارد و ابعادی که برای چربی گیر پلی اتیلینی باید تعریف شود شبیه به ابعاد سپتیک پلی اتیلنی می باشد

 

پایپ صنعت خاورمیانه تولید کننده انواع مخازن اسید در ایران

چربی گیر صنعتی

دستگاه چربی گیر صنعتی نسبت به مدل رستورانی بسیار پیشرفته تر می باشد. در دستگاه چربی گیر صنعتی عملیات چربی زدایی یا جداسازی روغن ها و ذرات چربی بسیار دقیق تر انجام خواهد شد،چرا که به دلیل اینکه در کف مخزن چربی گیر از جریان هوا استفاده می شود. جریان هوا در کف مخزن به وسیله دیفیوزرهای حباب ساز و همچنین بلوئرهای هواده برقرار می شود. شکل ظاهری چربی گیر صنعتی یا چربی گیر daf  با چربی گیر رستورانی متفاوت است و مجهز به تجهیزات الکترومکانیکال است. این دستگاه دارای قیمت نسبتا بالاتری است و بدلیل این قیمت بالا تقاضای کمتری در بازار فروش دارد. 

نکات مهمی که در مورد نظافت چربی گیر باید بدانید

  1. هر روز باید نظافت شود. 
  2. قسمت دانه گیر که در  ابتدای دستگاه قرار دارد باید مرتب تمیز و پاک سازی شود.
  3. سبد فیلتر مواد جامد باید مرتب تخلیه شود.
  4. تمامی مواردی که ممکن است بر عملکرد بهینه تر دستگاه تاثیر مثبت داشته باشند را به صورت کامل بررسی شود.
  5. از عواملی که ممکن است موجب خارج شدن چربی ها از مخزن به سمت فاضلاب شود را چک شود و از انجام آنها خودداری شود.
  6. روغن های اضافه داخل سینک ریخته نشود.
  7. ریختن فاضلاب گرم به داخل سینک موجب کاهش کارایی سیستم می شود. سعی شود ابتدا درجه حرارت را کاهش داده و سپس به داخل سینک ریخته شود.
  8. تجهیزات اضافه مانند آشغال گیر قبل از چربی گیر نصب شود تا میزان آلودگی وارد شده به شبکه فاضلاب شهری کاهش یابد.

مراحل نظافت چربی گیر

  • مرحله اول مربوط به نظافت آشغالگیر می باشد. به این صورت که درب مخزن چربی زدا را بردارید و سبد آشغال گیر را بیرون بیاورید.
  • آشغال ها و مواد غذایی دانه درشت مانند برنج، لوبیا، پوست مرغ، نخود و … را به درون سطل زباله میریزید.
  • با وسیله ای مانند کفگیر که نوک تیز نباشد و به دستگاه آسیبی وارد نکند روغنی را که در بخش اول دستگاه شناور است جمع آوری نمایید.
  • مرحله بعدی مربوط به بخش دوم دستگاه است. با برداشتن درب بخش دوم تمامی این عملیات را تکرار کرده تا زمانی که لایه آب را در مخزن دستگاه مشاهده نمایید.

دستورالعمل های نصب چربی گیر

در بیشتر سفارش های کارفرمایان (98درصد موارد)، دستگاه چربیگیر فایبرگلاس خریداری می شود و به همین دلیل در این مطلب به ذکر نکاتی درباره نحوه نصب و راه اندازی گریس تراپ های فایبر گلاس خواهیم پرداخت.

گریس تراپ یا چربی گیر پایپ صنعت خاورمیانه با توجه به نوع سفارش کارفرمایان عزیز در سایز ها و انواع مختلفی طراحی و تولید می شود و با توجه به نوع های مختلف ممکن است نوع نصب و راه اندازی مختلفی داشته باشند. ولی به صورت کلی چربی گیر فایبرگلاس با توجه به سفارش مشتری دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد. ولی ذکر این نکتع لازم است که در صورت سفارش کارفرما امکان تغییر تعداد ورودی و خروجی ها و همچنین قرار دادن سکوی پمپ تخلیه فاضلاب قابل تولید، نصب و راه اندازی می باشد. 

برای انجام آماده سازی چاله ای که دستگاه چربیگیر فاضلاب باید در آن نصب شود ابتدا، چاله ای به اندازه طول و عرض دستگاه آماده می شود و سپس از هر طرف 30 سانتی متر اضافه می گردد.قبل از جای گذاری دستگاه گریس تراپ، برای محافظت از دستگاه از فشار های وارد شده از خاک های اطراف خود باید، باید دارای محفظه ای کاملا بسته به صورت دیوار چینی باشد. بعد از انجام عملیات دیوار چینی اقدام به جای گذاری دستگاه در  چاله می نماییم. 

یکی از مهمترین نکات در هنگام نصب دستگام لوله های ورودی و خروجی دستگاه می باشند به این صورت که لوله های ورودی به دستگاه باید بالاتر از لوله های خروجی دستگاه قرار داشته باشند. لوله ورودی دستگاه به لوله ای گفته می شود که فاضلاب از طریق سینک و یا ماشین های ظرفشویی و … برای چربی زدایی وارد دستگاه چربی گیر می شود. در سر راه این لوله سبد آشغال گیر وجود دارد. لوله خروجی هم کاملا مشخص می باشند و به صورت دو لوله با ارتفاع های مختلف در بدنه دستگاه تعبیه شده اند. 

با انجام مراحل ذکر شده و همچنین نصب دقیق فلنجهای ورودی و خروجی و لوله کشی لوله برای انتقال بوی بدی که از فاضلاب درون دستگاه ناشی می شود، به داخل ونت هوا به بالاترین نقطه ساختمان ، چربی گیر یا گریس تراپ برای استفاده کاملا آماده است. 

مشاوره و راهنمایی 02191014899
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت