منهول پلی اتیلن

منهول، آدم رو یا گودال دسترسی، محفظه دسترسی، محفظه نگه داری، محفظه بازرسی تونلی برای دسترسی به تاسیسات زیر زمینی می باشد و یک فرد باید بتواند به راحتی از داخل آن عبور کرده و به زیر زمین وارد شد،  از این جهت به آن آدم رو گفته می شود و برای این امر باید حداقل قطر منهول 500 میلیمتر باشد. منهول در واقع یک شبکه است که برای اتصال خطوط لوله به یکدیگر طراحی و ساخته شده است. منهول فاضلاب برای اتصال خط لوله های زیرزمینی فاضلاب و همچنین اتصال چندین شبکه فاضلاب به یکدیگر بکار برده می شود. منهول پلی اتیلن یکی از پر کاربردترین نوع های منهول فاضلاب است. از نظر ابعاد حداقل سایز منهول باید 500 میلیمتر باشد تا براحتی افراد بتوانند از داخل آن عبور کنند و به زیر زمین وارد شوند. منهول نقش بسیار مهمی در هدایت فاضلاب و سیالات در مسیر لوله ها دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات و ماشین آلات ساخت، پیشرفت های بسیار زیادی در طراحی و ساخت تجهیزات مانند منهول به وجود آمده است. کاربرد های دیگر منهول می تواند برای قابل دسترسی نمودن فاضلاب های طولانی، دسترسی به مسیرهای کابل کشی، دسترسی به مسیرهای لوله کشی (مخابرات، برق،فیبر نوری، گاز)، قرار دادن شیر قطع کن در مسیر انواع سیالات و … می باشد.

یکی از پیشرفت هایی که در طراحی و ساخت منهول یا آدم رو حاصل شده در ارتباط با متریال ساخت این سازه می باشد. امروزه در ساخت منهول از مواد پلیمری پلی اتیلن استفاده می شود و منهولی که از مواد پلی اتیلنی ساخته می شود در انواع پروژه های فاضلابی بسیار پر استفاده است، چرا که شبکه فاضلاب را آب بندی کامل می نماید. 

منهول-پلی-اتیلن

پایپ صنعت خاورمیانه از بزرگترین تولید کنندگان منهول پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با شماره تلفن های 02122347389 و 09129546702 تماس حاصل نمایید.

منهول یک تونل است که می تواند از جنس آجر، بتن، پلی اتیلن تک جداره، پلی اتیلن دو جداره و پلاستیک باشد.  امروزه به دلیل مزایای بسیار زیادی که منهول پلی اتیلن دارد در اکثر موارد کارفرمایان و پیمانکاران پروژه ها از منهول های پلی اتیلنی استفاده می کنند. منهول پلی اتیلن دارای مزایایی همچون عمر طولانی، سرعت نصب بالا، سبکی وزن، استحکام و مقاومت بالا نسبت به سایر متریال ها می باشد و امروزه از نظر اقتصادی استفاده از منهول پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه می باشد. منهول کانالی است که برای دسترسی افراد به تاسسات زیر زمینی نصب می شود و این دسترسی می تواند برای مواردی مانند بررسی، بازگشایی، تعمیرات، نظافت، بازرسی و … مورد نیاز باشد. منهول در تاسیسات و صنعت علاوه بر قابلیت دسترسی به شبکه های زیر زمینی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای ذخیره کردن و نگه داری موقت آب باشد. با استفاده از منهول می توان به صورت موقت آب را ذخیره کرد و از عبور آن و تبدیل به سیل جلوگیری نمود. 

در شبکه تاسیسات زیر زمینی به طور معمول منهول را در نقاط بخصوصی قرار می دهند که عبارتند از:

  • در هر بخشی که لوله ای از 22 متر طول بیشتر باشد.
  • در هر بخشی از تاسیسات و شبکه زیر زمینی که یک شاخه تخلیه به یک لوله زهکشی اصلی پیوند داده شده باشد.
  •  در هر بخشی از شبکه زیر زمینی که لوله فاضلاب یا تخلیه راویه افقی را بیشتر از 30 درجه تغییر داده باشد. 
منهول-فاضلاب

انواع منهول از لحاظ جنس

  • منهول کامپوریت یا فایبرگلاس

در ساخت منهول فاضلاب می توان از لوله های GRP و فایبرگلاس هم استفاده کرد که به آنها منهول فایبرگلاس گفته می شود. این نوع سازه نسبت به نوع پلی اتیلنی خود دارای قیمت بالاتری(3 برابر بیش تر از منهول پلی اتیلن تک جداره و دو برابر بیشتر از منهول پلی اتیلن دو جداره) است. منهول فایبرگلاس معمولا از پیش ساخته هستند و در بیشتر موارد به دلیل یکسان بودن کاربرد منهول پلی اتیلن و فایبرگلاس خریداران معمولا به سراغ مدل پلی اتیلنی می روند و حدود 20 درصد از کارفرمایان به دنبال خرید منهول کامپوزیت می باشند. دلیل این تقاضا عدم داشتن اطلاعات مناسب و کافی درباره منهولهای پلی اتیلنی و مزایای آن می باشد.

  • منهول پلی اتیلن

این مدل یکی از پر کاربردترین نوع منهول آدم رو سیستم فاضلاب است و در مدل های تک جداره، دو جداره با روش های روتاری و اکستروژن به صورت استوانه ای عمودی یا افقی ساخته می شود. دارای ابعاد و ارتفاع های مختلفی(معمولا 50 سانت الی 13 متر) است و کارخانه پایپ صنعت خارومیانه در تمامی ابعادی که توسط پیمانکاران و کارفرمایان گرامی سفارش داده می شود امکان ساخت بهترین و با کیفیت ترین منهول ها با ضمانت بسیار عالی را دارد. 

  • منهول بتنی

منهول های بتنی نوع قدیمی تری از این سازه که در گذشته جایگرین مدل آجری شده بود و برای اتصال شبکه های مختلف و خطوط لوله به کاربرده می شود. این مدل به دلیل مزایای بهتری که نسبت به مدل آجری داشت به سرعت محبوب شد و امروزه بیشتر از 70 درصد منهولهای کشور را نوع بتنی تشکیل داده اند. منهول بتنی به دلیل هزینه پایین در برخی موارد هنوز هم کاربرد دارد و در دو نوع استوانه ای و مربعی طراحی و ساخته می شود. منهول های بتنی دارای معایبی همچون آب بندی نا مناسب و زبری بالا و مقاومت پایین در مقابل مواد شیمیایی خورنده می باشد و دارای استحگام بسیار پایینی در برابر حواد طبیعی مانند زلزله می باشد.

  • منهول آجری 

منهول های آجری از سنتی ترین نوع ها هستند و در گذشته از منهول آجری استفاده شده است. منهول آجری دارای معیب فراوانی بود که برخی از آنها عبارتند از:

    • نشست در محل اتصال
    • استحکام بسیار پایین
    • در برابر زلزله بسیار شکننده
    • حداکثر ارتفاع قابل ساخت 3 متر
    • مقاومت بسیار پایین در برابر مواد شیمیایی خورنده
    • دارای زبری بسیار زیاد و چسپیدن مواد معلق به کف و دیواره
    • نشست در محل اتصالنشست دیواره ها
    • و …

 

منهول-پلی-اتیلن-تک-جداره

منهول پلی اتیلن به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، برای کارفرمایان انواع پروژه ها مورد توجه بسیار ویژه ای قرار دارد. در گذشته از منهولهای بتنی و آجری استفاده می شد که معایب بسیار زیادی داشتند و با ساخت منهولهایی از جنس پلی اتیلن و با مزایای بی نظیری مانند عمر طولانی، نصب آسان، مقاومت بالا در برابر انواع PH ها و … استفاده از آن روز به روز افزوده شد.

پایپ صنعت خارومیانه با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا و استاده از بهترین و با کیفیت ترین مواد پلی اتیلنی و همچنین بکارگیری کادری متخصص و مجرب ، با افتخار بسیاری از تولیدات کشور را در صنایع مختلفی نظیر پروشیمی، نفت، گاز، نیروگاه ها، خطوط انتقال شهری و … به خود اختصاص داده است. تجهیزات ساخته شده توسط گروه صنعتی پایپ صنعت، از بهترین و با کیفیت ترین محصولات در داخل کشور می باشند.

مزایای منهول پلی اتیلن

این سازه که به آن آدم رو هم گفته می شود با روش های مختلفی تولید می شود ولی به صورت کلی به منهول پلی اتیلن تک جداره و منهول پلی اتیلن دو جداره دسته بتدی می شود. بدنه آن می تواند   کورتیوب، اسپیرال، کورلستیوب و یا کاروگیت ساخته شود. و دارای بخش های مختلفی است. از مهترین قیمت های این سازه می توان عدسی های کف و عدسی فوقانی را نام برد. این سازه همچنین می تواند با پله دسترسی که در داخل آن تعبیه می شود ساخته شود. 

  • دارای وزن بسیار کمی است چرا که نسبت به بتن (با کاربردی یکسان) دارای چگالی بسیار کمتری می باشد. چگالی پلی اتیلن عددی مابین 94 الی 95 است. 
  • استحکام بسیار بالایی دارد. پلی اتیلن به صورت ذاتی دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و این متریال دارای خاصیت ضربه پذیری می باشد. با توجه به این دو ویژگی انعطاف پذیری و ضربه پذیری مقاومت بسیار بالایی در برابر انواع ضربات بخصوص در زمان نصب و حمل و نقل دارند.
  • در برابر خوردنده های شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد. این متریال دارای ویژگی ذاتی خنثی می باشد و به همین دلیل دارای مقاومت بسیار بالایی در مواجه و تماس با مواد شیمیایی دارد. احتمال خورندگی و پوسیدگی در تماس با مواد شیمیایی با PH های مختلف برای این متریال بسیار پایین تر از دیگر متریال ها می باشد. 
  • دارای زبری بسیار کمی است و در نتیجه مواد معلق درون سیالات به دیواره های لوله چسپیده نمیشوند. به دلیل دارا بودن ضریب زبری پایین و سطح داخلی صاف، در برابر سایش مقاومت بسیار بالایی دارد و همین امر موجب افزایش طول عمر این متریال می شود. 
  • نصب آن پیچیده نیست و به سرعت نصب می شود. این مزیت یکی از بهترین مزیت منهولهای پلی اتیلن بالا بودن سرعت نصب آن می باشد. این امر به دلیل پیش ساخته بودن این محصولات است، با توجه به وزن پایین به راحتی حمل می شوند و در محل به دلیل آماده بودن به سرعت نصب می شوند. 
  • دارای طول عمر بسیار بالایی است. منهول های پلی اتیلنی دارای طول عمری حدود 50 سال می باشند. متداول ترین روش های ساخت منهولهای پلی اتیلنی به روش ساخت دستی انجام می شود. با لوله های ساخت یافته یا لوله های پلی ایلن دو جداره و با استفاده از جوش اکستروژنی ساخته می شوند. 
  • در برابر زلزله و حوادث طبیعی نسبت به متریال های دیگری مانند بتن دارای مقاومت بسیار بالاتری می باشند. 
  • به دلیل وزن پایین دارای مزیت های بسیار زیادی مانند حمل و نقل بسیار آسان می باشند. 
  • کاهش حمل و نقل هزینه های اضافی به دلیل وزن سبک
  • کاهش افت فشار
  • کاهش اصطکاک
  • در مدت زمان بسیار کمی و به سرعت طراحی و ساخته می شوند. 
  • بعد از به پایان رسیدن نصب و راه اندازی منهول پلی اتیلن، اگر نیاز به بیشتر شدن طول منهول داشته باشید این کار به راحتی قابل انجام خواهد بود.
  • به دلیل بدنه صاف منهول پلی اتیلن در تمامی مناطق قابل استفاده می باشد.
  • برای نصب و کارگذاری آدم رو پلی اتیلن نیازی به ماشین آلات سنگین نمی باشد در حالی که برای نصب آدم رو بتنی نیاز به استفاده از ماشین آلات سنگین می باشد.
  • بیشتر هزینه ها در نصب آدم رو پلی اتیلن بسیار کمتر است.
  • به دلیل مقاومت بالای منهول پلی اتیلن در برابر انواع مواد شیمیایی و حلال ها، این مواد تاثیری بر بدنه نداشته و امکان نشت به هیچ عنوان وجود ندارد، در حالی که در آدم رو های بتنی این مزیت وجود ندارد.
  • منهول پلی اتیلن  در تمامی محیط ها طول عمر بسیار بالایی دارد و دچار آسیب و پوسیدگی نخواهد شد.
  • بدنه منهول پلی اتیلن به صورت کاملا استاندارد و ایمنی آب بندی می شود و به هیچ عنوان هیچ ماده ای از خارج و یا خود بدنه به داخل آن نفوذ نمی کند.
  • منهول های پلی اتیلن به سرعت طراحی و ساخته می شوند در حالی که برای مدل های بتنی زمان زیادی صرف طراحی و ساخت می شود.

معایب منهول پلی اتیلن

  • از بزرگترین معایب منهول های پلی اتیلن عدم مقاومت و استحکام در برابر آتش سوزی می باشد. این متریال علاوه بر اینکه مقاومتی در برابر آتش سوزی ندارد به افزایش حجم آتش سوزی نیز کمک می نماید. ولی به دلیل نصب منهول های پلی اتیلن در زیر زمین و داشتن کمترین احتمال آتش سوزی در تاسیسات زیر زمینی این عیب و ایراد مشکل و نگرانی زیادی برای خریداران ایجاد نمی کند.
  • از معایب دیگر منهول پلی اتیلن نقطه دفرمگی می باشد. نقطه دفرمگی به معنی دمایی است که موجب دفرمه شدن پلی اتیلن می شود. زمانی که دمای مایعی که در داخل منهول پلی اتیلن قرار دارد به بالا تر از 68 درجه سانتیگراد برسد، دچار دفرمگی می شود.
  • زمانی که منهول تک جداره دچار ترک خوردگی به هر دلیلی شود، ترک به سرعت پخش می شود و این از دیگر معایب پلی اتیلن البته تک جداره می باشد و در منهول پلی اتلین دو جداره یا کاروگیت این ایراد وجود ندارد.
  • از دیگر معایب منهول پلی اتیلن عدم تحمل فشار داخل سیستم و شبکه فاضلاب است و برای این مواقع بخصوص استفاده به عنوان ایستگاه پمپاژ آب باید از منهول های کامپوزیت استفاده شود. 

نحوه ساخت آدم رو پلی اتیلن

آدم رو یا منهول پلی اتیلن به دو نوع دستی و قالبی ساخته می شود. در مدلی که به روش دستی ساخته می شود، نجوه ساخت با کمک لوله های اسپیرال کاروگیت می باشد و ابعاد و ارتفاع آدم رو پلی اتیلنی که به روش دستی ساخته می شود طبق سفارش کارفرمایان با هر سایزی قابل طراحی و ساخت می باشد. تمامی اتصالاتی که برای نصب آدم رو پلی اتیلن پیش ساخته دستی مورد نیاز است در مکانی که تولید می شود بر روی آن تعبیه خواهد شد. ساخت آدم رو به وسیله قالب با تزریق مواد اولیه در داخل قالب ساخته می شود و این نوع با توجه به داشتن قیمت بسیار مناسب و سرعت ساخت بالاتر در میان پیمانکاران از محبوبیت بالاتری برخوردار است. 

همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد آدم رو پلی اتیلن در نوع تک جداره و دو جداره طراحی و ساخته می شود. حال اینکه کدامیک از این دو نوع دارای کیفیت بیشتری می باشد همواره مورد پرسش قرار گرفته است، در اینجا باید بگوییم که آدم رو پلی اتیلن تک جداره با آدم رو پلی اتیلن دو جداره از نظر کیفیت هیچ تفاوتی ندارند ولی نوع دو جداره آن به دلیل مقاومت بالاتری که دارد و همچنین عدم نیاز به کمپکت خاک اطراف و بتن ریزی از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد.  این نوع در برابر فشار های وارد شده از اطراف و از سمت خاک مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد و سعی می کنیم در ادامه به تشریح کامل منهولهای کاروگیت بپردازیم.

مشخصات فنی منهول پلی اتیلن دو جداره یا منهول کاروگیت

  • ضخامت دیواره آدم رو کاروگیت با توجه به پارامتر هایی نظیر سایز منهول، ارتفاع آن، کاربرد، آب های زیر زمینی، نوع خاک و … طراحی می شود.
  • آدم رو کاروگیت در درجه حرارت منفی 45 درجه تا مثبت 45 درجه سانتی گراد قابل استفاده است و در صورت نیاز به تغییر با توجه به شرایط خاص، این امر با تغییر مواد اولیه قابل انجام می باشد.
  • مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع سیالات شیمیاییی با هر نوع PH را خواهد داشت.
  • آدم رو پلی اتیلن دو جداره با قطر 600 الی 3000 میلیمتر و همچنین ارتفاع تا 13 متر قابل طراحی و ساخت می باشد.
  • این نوع منهول در جریان های ثقلی بکار برده می شود.
  • تمامی جوش های انجام شده به بدنه منهول پلی اتیلن دو جداره دارای بهترین کیفیت می باشند چرا که کلیه مراحل جوش و آب بندی و انشعابات از استاندارد DVS 2209  پیروی می نماید و با روش اکسترودری جوش ها انجام میشود. 
manhol

انواع منهول پلی اتیلن از نظر نوع کاربری

منهول پلی اتیلن مانند سایر سازه ها در دو نوع کاربردی و شکل ظاهری دسته بندی می شود که در ادامه به معرفی و ذکر توضیحاتی کوتاه درباره هرکدام خواهیم پرداخت.

  • منهول پلی اتیلن گذر مستقیم

بیشترین کاربرد منهول پلی اتیلن گذر مستقیم، برای انشعاب گیری و تجمیع اتصالات خانگی است. به طور کلی این نوع منهول برای نقاطی از لوله ها که دارای اتصالات ورودی و خروجی زیادی می باشند بکار برده می شود، در مواردی که اتصالات ورودی و خروجی تا قطر 700 میلیمتر می باشد، منهول پلی اتیلن گذر مستقیم مناسب می باشد که معمولا یک لوله با قطر 1000 میلیمتر مورد استفاده قرار میگیرد و انشعابات و اتصالات مورد نیاز در کناره های آن کار می شود. انتهای منهول های پلی اتیلنی ساختار جوشی دارند و به همین دلیل از نظر آب بندی بسیار ایمن و قابل اطمینان هستند. 

  • منهول پلی اتیلن جانبی

این نوع منهول برای لوله هایی که دارای قطر داخلی 800 میلیمتر و بیشتر می باشند مناسب می باشد. منهول پلی اتیلن جانبی برای کاربردهای عملی و اقتصادی در شبکه فاضلاب می باشد. در کاربردهایی این چنینی و نیاز به استفاده از قطر های بالا به صورت مماس یا خط مرکزی لوله طراحی، ساخته و نصب می شود.

  • منهول پلی اتیلن ریزشی

منهول پلی اتیلن ریزشی دارای شرایط خاصی می باشد. یکی از این شرایط این است که حداکثر ارتفاع مجاز برای آن 3 متر می باشد و در دراپ هایی با ارتفاع 60 سانت استفاده می شود. البته منهول پلی اتیلن ریزشی را با می توان با طراحی های خاص برای ارتفاعات بیشتر نیز تولید نمود. 

  • منهول پلی اتیلن تک جداره

منهول پلی اتیلن تک جداره برای کاربردهایی نظیر سیستم های فاضلاب صنعتی و خانگی استفاده می شود. امروزه محصولات پلیمری در سراسر جهان در صنایع مختلفی بکاربرده می شوند و روز به روز جایگزین کردن آنها با مدلهای بتنی و … بیشتر از پیش می شود. منهول پلی اتیلن تک جداره از مواد اولیه پلی اتیلنی گرید 3840 به صورت روتاری و یا دوار ساخته می شود. معمولا به صورت یک قطعه در سایز های کوچک و یا چند قطعه تولید می شود و در سه قطر (800 میلیمتر، 1000 میلیمتر، 1200 میلیمتر) همراه با دریچه منهول در سایز( 600 میلیمتر) و طول منهول با ارتفاع (80 سانت تا 10 متر ) به صورت سه بخش طراحی و تولید می شود. 

انواع منهول پلی اتیلن از نظر جداره

منهول پلی اتیلن در دو نوع منهول پبی اتیلن تک جداره و منهول پلی اتیلن دو جداره طراحی و ساخته می شود. به طور کلی در ویژگی های زیادی منهول پلی اتیلن دو جداره نسبت به تک جداره دارای برتری است، در ویژگی هایی مانند ساخت، مقاومت و استحکام، آب بندی در پروژه های مختلف از عملکرد بسیار برتری داشته است.

منهول پلی اتیلن تک جداره

منهول پلی اتیلن تک جداره از مواد اولیه پلی اتیلن با گرید 3840 ساخته می شود که از ویژگی های غالی آن قابلیت بازیافت شدن می باشد. زنجیره پلیمری پلی اتیلن تک جداره بسیار فشرده است و همین موجب می شود که دارای چگالی بیشتری نیز باشد، داشتن چگالی بیشتر یکی از مهمترین دلایل داشتن مقاومت مکانیکی بالاتر در برابر انواع سیالات شیمیایی با هر نوع PHی باشد. مواد اولیه ای که پلی اتیلن از آنها ساخته می شود، در حالت اولیه بی رنگ هستند و در زمان ساخت به آنها رنگدانه افزوده می شود ولی باید توجه شود که رنگ در سراسر سازه باید کاملا یکنواخت باشد. تمام سطح داخلی و خارجی منهول باید کاملا صاف و بدون نقص و خط و خش باشد. 

یکی دیگر از عوامل مهم در منهول های پلی اتیلن بخش آب بندی کردن آنها می باشد. برای آب بندی این سازه از نوارهای آببندی که از پی وی سی و یا ای پی دی ام می باشد باید استفاده کرد. یکی از ویژگی های مهمی که منهول های پلی اتیلن ضد UV بودن و قابل ماندگار در محیط ها و فضاهای باز است که باید طبق استاندارد ملی ایران باشد. 

منهول تک جداره با توجه به استاندارد ASTM 1759 باید در برابر بارهای افقی که از فشار خاک ناشی می شود مقاومت لازم و کافی را داشته باشد و همچنین بر طبق همین استاندارد باید نسبت به بارهای که ناشی از فشار خاک می تواند باشد باید مقاومت و استحکتم لازم و کافی را داشته باشد و در طول سالهای طولانی پس از بهره برداری این مقاومت و پایداری باید بدون هیچ عیب و نقصی حفظ شود. ب توجه به این نکاتی که ذکر شد باید تمامی پر کننده های اطراف منهول پلی اتیلن تک جداره باید به صورتی اجرا شود که خود و سازه منهول توانایی تحمل تمامی بارها را داشته باشند. 

مزایای منهول پلی اتیلن تک جداره

  • منهول تک جداره دارای هزینه های ساخت، راه اندازی و نصب بسیار پائینی می باشد. 
  • منهول تک جداره در مقابل آسیب و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد. 
  • برای این منهول بعد از نصب و اتمام پروژه نیازی به خدماتی مانند تعمیر و تغییر نمیباشد. 
  • این منهول ماندگاری و طول عمر بسیار بالایی دارد و این امر به دلیل مقاومت در برابر مواد و سیالات شیمیایی و محثط های مرطوب می باشد. 
  • دارای وزن کمی است و بسیار سبک می باشد و برای اجرا و بهره برداری نیازی به استفاده از ماشین آلات سنگین برای حمل و نقل و نصب نخواهد داشت.
  • با توجه به سطح صاف و یکنواختی که دارد در خصوص نظافت و نگه داری آن باید گفت که امری بسیار آسان و بدون پیچیدگی و سختی می باشد. 

 

منهول پلی اتیلن دو جداره یا منهول کاروگیت

یکی دیگر از انواع منهول، منهول دو جداره یا منهول کاروگیت می باشد که معمولا در پروژه های کشاورزی، مسکونی، تفریحگاه ها، بزرگراه ها بکار برده می شود و در قطر های 4 الی 60 اینچ برای زهکشی نمودن آبهای طوفان و بارندگی زیاد در معابر شهری بکار برده می شود. منهول دو جداره مقاومت هیدرولیکی بسیار بالایی دارند. منهول دو جداره برای تقویت زیر ساختهای ساختمانی ساخته می شود و انعطاف پذیری بالای آن موجب شده در بسیاری از پروژه های عمرانی از این منهول استفاده شود و یکی از پر کاربردترین منهول ها در سراسر جهان می باشد. مواد اولیه منهول دو جداره از بهتری مواد HDPE و PP صورت می گیرد. به موجب برش لوله های پلی اتیلن دو جداره می توان این منهول را در هر ارتفاعی طراحی و تولید نمود. 

مزایای منهول پلی اتیلن دو جداره یا منهول کاروگیت

  • قابلیت تولید منهول پلی اتیلن دو جداره در هر ارتفاع و ابعادی که متقاضیان گرامی سفارش می دهند امکان پذیر می باشد.
  • دارای وزن بسیار سبکی است و هزینه های حمل و نقل، راه اندازی و نصب آن بسیار پایین می باشد و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشد. 
  • دارای طول عمر بسیار بالایی است.
  • استحکام بسیار بالایی دارد. 
  • به دلیل پیش ساخت بودن در محل نصب به سرعت نصب می شود.
  • دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است و در مقابل رانش و زلزله آسیبی به آن وارد نمی شود و دچار شکستگی و ترک نخواهد شد. 
  • به صورت 100 درصد آب بندی می شود و از اتصالات،کف و انشعابات آن هیچ گونه نشتی به وقوع نخواهد پیوست.
  • در برابر خورندگی از سیالات درون آن و همچنین خاک بیرونی و رطوبت مقاومت شیمیایی بسیار بالایی دارد.

اجزای منهول پلی اتیلن

اجزای-منهول-پلی-اتیلن

منهول های پلی اتیلنی دارای سه بخش کلی بالایی،میانی و پایینی می باشند که در ادامه به صورت مختصر در باره آنها توضیحات کوتاهی خواهیم داد.

  • بخش بالایی یا تیپر : این بخش به بالای سازه متصل می شود و یک دریچه ورودی به منهول با قطر 600 الی 1000 میلیمتر دارد که در ساخت این بخش این امکان وجود دارد که قطر دریچه با توجه به نوع پروژه و سفارش کارفرما تغییر نماید و کاملا سفارشی باشد. از طریق دریچه ورودی افراد می توانند وارد منهول شوند و یا از آن خارج شوند. نام دیگر بخش بالایی تیپر می باشد.
  • بخش میانی یا رایزر : ای بخش از سازه به صورت دایره ای است و به واسطه آن می توان به کفی منهول رسید. طراحی و ساخت بخش میانی سازه منهول بسیار مهم است، چرا که باید در برابر فشارهای خاک اطراف مقاومت بسیار بالایی داشته باشد. مطابق با استاندارد های جهانی رایزر باید فرمی یکپارچه با پله ها داشته باشد و تمامی منهول های دو جداره باید با توجه به این استاندارد طراحی و ساخته شوند. 
  • بخش پایینی یا کفی : این بخش نیز از بخش های مهم و حساس منهول می باشد. مفی منهول های پلی اتیلن سکو دار و کاملا یکپارچه تولید می شود که لوله های شبکه و انشعابات به آن متصب می شوند. بخش کفی منهول باید دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار آبهای زیرزمینی و بارهای عمودی و افقی داشته باشد. یکی از بخش های مهم در نصب منهول های پلی اتیلن آب بندی لوله های متصب به کف می باشد که باید بعد از نصب منهول بر روی محل گود برداری و ترازبندی شیب لوله ها انجام شود. 

مشخصات مكانیكی منهول های پلی اتیلن

منهولهای پلی اتیلن دارای مشخصات مکانیکی و محاسبات استاتیکی مشابهی را دارند. برای محاسبات استاتیکی با توجه به نوع و مشخصات و ویژگی های پروژه برخی از مهمترین پارامتر هایی که مورد محاسبه قرار میگیرند عبارتند از: 

  • بار ترافیکی وارده مستقیم و غیر مستقیم به منهول
  • فشار آب های زیر زمینی
  • ارتفاع بار خاک 

یکی از موارد مهم در ساخت و طراحی منهول پلی اتیلن ضخامت و سطح مقطع شفت باربر نسبت به بارهای وارده است که متفاوت است و در نوع های تک جداره تا انواع مختلف پروفیل دار متغیر است.

مهمترین ویژگی های منهول پلی اتیلن

پلی اتیلن از متریال هایی است که برتری های بسیار زیادی نسبت به سایرین دارد چرا که ماده ای با استحکام بسیار بالایی است و با شرایط مختلف قابل سازگار است و با انعطاف پذیری بالایی که دارد قابلیت خم شدن در جهت های مختلف را دارا می باشد. مزایایی که ذکر شد موجب افزایش عمر این ماده شده و همچنین نصب منهول پلی اتیلن با وزن پایینی که دارد بسیار آسان می باشد. مورد مهم دیگر درباره ورودی ها و خروجی های آدم رو پلی اتیلن است که در فرآیند تولید به درستی و صحیح در محل خود قرار خواهند گرفت. ورودی ها و خروجی ها برای این که عاری از هرگونه نشت باشند با روش جوشکاری اکستروژن در محل خود قرار داده می شوند و این یکی از برتری های آدم رو پلی اتیلن می باشد. پلی اتیلن مقاومت بسیار بالایی در برابر طیف گسترده ای از سیالات و مواد اسیدی و شیمیایی دارد و این مقاومت بالا موجب شده که در مواجه و تماس با اسید سولفوریک و سولفید هیدروژن خوردگی و آسیب نداشته باشد. از مهمترین برتری های پلی اتیلن می توان به گزینه هایی که در ادامه ذکر شده اشاره نماییم:

  • عدم خوردگی 
  • مقاومت شیمیایی بسیار بالا
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر اشعه یو وی
  • انعطاف پذیری بالا و در نتیجه قابلیت شکل دهی بالا
  • دارای عمر طولانی و ماندگاری در فضای باز
  • وزن کم و قابلیت نصب آسان
  • نگه داری آسان
  • دارای سطح صاف و منظم در بدنه 
  • دارای پله های پلی اتیلنی در داخل منهول برای تردد آسان
  • دارای قابلیت بازیافت پس از جمع آوری منهول و در نتیجه بدون ضرر برای طبیعت
  • دارای قابلیت افزایش طول پس از پایان پروژه در صورت نیاز به دلیل نصب نر و مادگی منهول
  • در برابر فشار، سایش، جوندگان و … دارای مقاومت بسیار بالا
  • در هنگام اجرای پروژه نیاز به ماشین آلات سنگین نمی باشد و این موجب کاهش هزینه می شود. 
  • در برابر گاز های شیمیایی در پالایشگاه ها دارای مقاومت بسیار بالایی است.
  • مقاومت بسیار بالایی در موجه و تماس با حلال دارد.
  • نا رسانا است و این مورد برای خطوط انتقال برق و مخابرات اهمیت بالایی دارد.
  • شبکه را به صورت کامل آب بندی می کند و این از ورود فاضلاب به آب های زیر زمینی جلوگیری می کند.

کاربردهای منهول های پلی اتیلن

  • شبکه های انتقال فاضلاب : یکی از کاربرد های مهم منهول پلی اتیلن در شبکه های آب و فاضلاب می باشد. با استفاده از منهول می توان عملیات انتقال ، تغییر جهت از یک به چند مسیر، کاهش حجم فاضلاب، افزایش حجم فاضلاب و … را به آسانی میسر نمود. 
  • انتقال کابلهای برق : به کمک آدم رو پلی اتیلن می توان مسیر انتقال کابل های برق را راه اندازی نمود. منهول های پلی اتیلن به دلیل مقاومت در برابر رطوبت، دمای هوا، فشار، ضربه و … می توان یکی از بهترین گزینه ها برای انتقال خطوط کابل های برق باشد چرا که این خطوط به دلیل ولتاژ بالا باید از هرگونه رطوبت به شدت محافظت شوند.
  • انتقال کابل های مخابراتی: یکی از فاکتور های مهم در مسیر انتقال کابل های مخابراتی مقر میانی است برای هدایت جریان کابل ها به مسیر های دیگر کاربرد دارد. یکی دیگر از دلایل ایجاد مقر میانی برای به اتحاد در آوردن مسیر های مختلف می باشد. به کمک منهول پلی اتیلن می توان کابل های مخابراتی را در یک مکان مشخص متمرکز و جمع آوری نمود.
  • انتقال لوله های آب: آدم رو پلی اتیلن یکی از مناسب ترین سازه ها برای انتقال لوله های آب است. به کمک این آدم رو می توان یک حوضچه میانی یا فلکه مرکزی ایجاد کرد. این حوضچه میانی که به کمک منهول پلی اتیلن ایجاد می شود می تواند فشار و سرعت آب را کنترل نماید و به همین جهت می توان آب را به مسیر ها و مناطقی که به فشار آب بالاتری نیاز دارند منتقل کرد.
  • استفاده در جمع آوری شیرابه‌ها : منهول HDPE دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالایی است. از آنجایی که شیرابه ها دارای خاصیت اسیدی بسیار بالایی هستند متریال هایی مانند فلز و بتن در برابر آن بسیار آسیب پذیر می باشند. منهول های پلی اتیلن دارای مقاومت و استجکام بسیار بالایی در این مورد می باشد و برای مواد شیمیایی و اسیدی که خاصیت خورندگی بالا در لوله های زیر زمینی را دارند مناسب ترین متریال پلی اتیلن می باشد.

 

منهول-پلی-اتیلن

طراحی منهول پلی اتیلن | طراحی آدم رو پلی اتیلن

در بحث چگونگی طراحی آدم رو و منهول پلی اتیلن دو پارامتر وجود دارد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. اولین پارامتر زاویه و ابعاد لوله های ورودی و دومین پارامتر محاسبه میزان بار خارجی اعمالی بر آن می باشد. ایجاد گودال منهول به گونه است که باید حفره ای با قطری به اندازه حداقل قطر منهول به اضافه ضخامت دیواره آن ایجاد حفاری نمود. به کمک روشی که در ادامه ذکر شده می توان حداقل اندازه منهول پلی اتیلن را برای سه لوله ورودی مشخص نمود. برای طراحی های با تعداد لوله های بیش از سه عدد از معادلات طراحی پیوست باید استفاده نمود. 

دستورالعمل نصب منهول پلی اتیلن

برای طراحان منهول های پلی اتیلن کمیته فنی شرکت پایپ صنعت خاورمیانه دستورالعمل هایی را تهیه نموده است. تمامی دستورالعمل های نصب منهول پلی اتیلن بر اساس استانداردهای ASTM F1759 و ASTM D2321 تهیه و تنظیم شده است. تمامی منهول هایی که در پروژه های مهندسی و با انواع کاربری ها استفاده خواهد شد، باید  ابتدا تووسط مهندس طراح تدوین شوند. مهندس طراح تمامی ریسکها و شرایط پروژه ها در نظر می گیرد و شایان ذکر است که اطلاعات فنی این دستورالعمل ها به دلیل استفاده محصول در خارج از شرکت ضمانت نمی شوند. 

ساخت منهول پلی اتیلن

به دلیل لغزنده بودن محل ایستادن افراد در داخل منهول و در دیواره ها، باید اقدامات احتیاطی به وسیله استفاده کننده گان و کاربران منهول رعایت شود. اقدامات ایمنی نظیر تعداد افراد در زمان وارد شدن به منهول به دلیل فضای محدود باید در نظر گرفته شود. تجهیزاتی برای تشخیص گاز در فضای منهول برای تایید نبودن خطر باید در نظر گرفته شود. 

به توصیه شرکت پایپ صنعت خاورمیانه، تمامی ورودی ها به درون منهول (بخصوص ورودی هایی که دارای نردبان می باشند) باید به وسیله یک بند ایمنی متصل به سیستم محافظت در برابر سقوط ، ساخته شوند. 

یکی از کلید های موفقیت نصب منهول پلی اتیلن فراهم نمودن یک ساپورت دائمی و پایدار از اطراف و زیر می باشد. و این با ساخت فونداسیون یکپارچه و باثبات و مصالح استاندارد و مناسب کاملا ضروری می باشد. در زمان حمل و نقل و نصب منهول باید تمامی اقدامات ایمنی رعایت شود و این برای اجرای صحیح و قابل قبول امری ضروری است. 

نصب منهول

اقدامات اجرایی که برای نصب منهول پلی اتیلن نیاز است شامل موارد زیر است: (لازم به ذکر است که تمامی مرحله های اجرا و ساخت برای نصب منهول انجام می شود باید طبق آیین نامه محلی و ملی باشد.)

  • حفر ترانشه و برای نگه داری دیواره ترانشه مهارهایی نصب می شود که عبارتند از سپرکوبی، صفحه کوبی و ساپورت های چوبی.
  • عملیاتی که برای اجرا نیاز به ماشین آلات سنگین دارد.
  • وارد و خارج شدن افراد و تجهیزات به ترانشه ها، لوله ها و منهول ها.
نصب-منهول-پلی-اتیلن

نکات مهم برای نصب منهول پلی اتیلن

پایپ صنعت توصیه می کند، منهول پلی اتیلن روی یک پی یا فونداسیون پایدار قرار داده شود. به اندازه یک متر و یا تا رسیدن به خاک دست نخورده، در راستای شعاعی نسبت به محور به کمک مصالح باید پر شود. اگر  منهول پلی اتیلن در محل دفن زباله های جدید الحداث یا مکان هایی که با پر کردن اطراف منهول ممکن است به فرونشست مواجه شود، به صورت مستقیم نصب شود باید به ملاحظات ویژه ای توجه کرد که ذکر آن در محدوده این مقاله لازم نمی باشد. در ادامه با نشان دادن تصویری آدم رو پلی اتیلن را همراه با سازه های عمرانی مورد نیاز برای نصب در زیر و اطراف آن را نشان داده ایم. 

نکته مهم در حین نصب منهول پلی اتیلن این است که باید در جین نصب ترانشه ای که منهول در آن قرار داده می شود، کاملا خشک باشد. در صورتی که آب وجود داشته باشد، با حفر چاه های عمیق یا چاه نقطه ای و یا چاهک زهکشی اقدام به تخلیه نمودن آب کرد. پروسه تخلیه آب تا کامل شده فرایند خاکریزی برای جلوگیری از شناور شدن آن لازم است ادامه داشته باشد. 

هشدار و توصیه شرکت پایپ صنعت استفاده از مشاوران با تجربه است چرا که حفاری ترانشه و ساخت های عمرانی باید متناسب با الزامات فنی همراه باشد. تمامی اقدامات در داخل و اطراف ترانشه باید با احتیاط همراه باشد و اجرا شود. 

نحوه-نصب-منهول-پلی-اتیلن

تخلیه و جابجایی آدم رو پلی اتیلنی در کارگاه

گروه صنعتی پایپ صنعت خاورمیانه دستورالعمل های مربوط یه حمل و نقل و جابه جای ایمن همراه با منهول و لوله ها برای مشتران ارسان می کند. خسارات مالی، صدمات جدی و حتی مرگ در صورت رعایت نکردن دستورالعمل های ایمنی اتفاقاتی است که در انتظار کارفرما ها خواهد بود. تمامی افراد، کارکنان و پرسنلی که در پروسه حمل و جابه جایی منهول پلی اتیلن در ارتباط هستند قبل از هرگونه عملیات تخلیه و حمل و نقل باید با الزامات و دستورالعمل های پایپ صنعت آشنا شوند و جلسه توجیهی برای آنها تشکیل شود. 
خودروی حامل محصول در زمان تحویل آن و همچنین ماشین آلات تخلیه باید در زمینی که در سطح آن تثبیت کننده تنظیم شده مستقر باشند، لازم است ترمز دستی خودروی حامل سازه کشیده شود. 

تمامی ماشین آلات تخلیه باید از قبل از نظر شرایط و توان بررسی شوند. باید با تسمه های کاملا مستحکم و به وسیله بیل مکانیکی یا جرثقیل ، سازه را از روی وسیله نقلیه برداشت. در جداره منهول قلاب هایی با فاصله برابر تعبیه شده است که باید به کمک آنها عملیات جابه جایی انجام شود. قبل از بلند نمودن سازه باید یک کمربند و حفاظ شبکه ایجاد شود. به کمک قلاب های تعبیه شده در جداره های اطراف منهول و عبور تسمه از درون آنها و استفاده از گیره این کمربند ایجاد می شود. بار روی قلاب ها باید یکسان پخش شود و این نکته در ایجاد کمربند ایمنی بسیار مهم است.

استفاده از قلاب ها برای ایستاده کردن منهول اکیدا ممنوع است، تسمه ها باید دور تا دور سازه پیچیده شوند و قلاب ها نقش تکیه گاه تسمه را ایفا می کنند.حال اجازه بلند کردن و به حالت عمودی در آورن سازه وجود دارد و بعد از می توان برای بلند کردن سازه و قرار دادن در داخل ترانشه اقدام نمود.

اقدامات لازم برای بلند کردن منهول پلی اتیلن

  • باید فقط از تسمه برای بلند کردن منهول استفاده کرد. استفاده از تجهیزات دیگری نظیر سیم بکسل می توان موجب بریده شده در حین بلند کردن سازه و آسیب به آن شود و یا نیرو را نامتوازن توزیع نماید. پس از چنین تجهیزاتی به هیچ عنوان استفاده نشود. 
  • تمامی قلاب های تعبیه شده بر روی جداره آدم رو باید استفاده شود. 
  • زمان بلند کردن ، آدم رو باید کاملا عاری از هرگونه ماده یا سیالی باشد.
  • زمان بلند کردم آدم رو باید مراقب بود که به هیچ عنوان در رو، زیر و اطراف منهول کسی وجود نداشته باشد.

 

اجرای فونداسیون منهول پلی اتیلن فاضلاب

یکی از نکات مهم درباره فونداسیون ثابت و پایدار بودن آن است، باید اطمینان حاصل کرد که فونداسیونی که آدم رو پلی اتیلن بر روی آن قرار خواهد گرفت کاملا ثابت و پایدار باشد. مصالح فونداسیون باید بر طبق استاندارد انتخاب شوند، با توجه به استاندارد ASTM D2321 که برای طبقه بندی خاک ها می باشد، مصالح باید از کلاس I  باشند که باید به اندازه 95 درصد استاندارد پروکتور متراکم شده با ضخامت حداقل 160 میلیمتر انجام شود.

اگر لازم باشد گزینه دیگری پیشنهاد داده شود، می توانیم به قرار دادن منهول روی دال بتنی را معرفی نماییم. در برخی مواقع ممکن است در محل پروژه با خاکی سست و ناپایدار مواجه شویم در این صورت برای پایدار نمودن کف ترانشه باید زیر اساس را به اجرا در آورد.

انجام زیر اساس به این گونه است در قدم اول  خاک های ضعیف و سست و ناپایدار از کف ترانشه برداشته می شود و سپس اقدام به جایگزین نمودن خاک و مصالح مناسب و استاندارد با تراکم 95 درصد خواهیم نمود.

تراکم-سازی-و-فونداسیون

اجرای خاکریزی و متراکم سازی

برای اجرای خاک ریزی و متراکم سازی آن توصیه تیم مهندسی ما این است که از مصالح کلاس I , II استفاده شود. این دو کلاس طبق استاندارد   ASTM D2321 دسته بندی شده اند، برای جایگذاری منهول پلی اتیلن پیروی شود.

برای انتخاب مبنای عملیات اجرایی ما بین نظر مهندس ناظر و معیار مشخص شده در استاندارد، باید گزینه ای را انتخاب کرد که دارای درصد تراکم بیشتری است. باید خاکریز در لابه هایی با ضخامت حداکثر 160 میلیمتر و با اندازه تراکمی که مهندس مشخص نموده و یا 90 درصد بر طبق استاندارد پروکتور می باشد متراکم سازی شود.

از نکته مهم دیگری که باید درباره خاکریزی و متراکم سازی آن گفته شود، این است که مصالح متراکم شده باید تا دیواره های ترانشه و یا محدوده ای از خاک که دست نخورده است را در بر گیرد. محدود خاک دست نخورده شعاعی است که حداقل 1 متر از جداره خارجی منهول پلی اتیلن به سمت دیواره های ترانشه امتداد دارد.

لوله هایی وجود دارد که به صورت جانبی ممکن است به آدم رو پلی اتیلن متصل شوند،  در زمان خاک ریزی باید تمامی دستورالعمل های مربوط به نصب لوله ها و منهول کاملا رعایت شود.

آزمایش-تراکم-خاک

حلقه‌های بتنی ضد شناوری اطراف منهول

در زمان اجرای فونداسیون اقداماتی وجود دارد که برای جلوگیری از شناور شدن آدم رو انجام می شود. از اقدامات اساسی برای جلوگیری از شناور شدم آدم رو پلی اتیلن استفاده کردن از حلقه های بتنی و رینگ های اتصالی لنگری می باشد. از نکات مهم در این حین این، امتداد مصالح متراکم شده از بالای رینگ ها تا کف حلقه بتنی می باشد. 

پرکننده‌های جریان پذیر

زمانی که آدم رو به صورت صحیح و استاندارد در مکان مشخص شده در محل پروژه قرار داده شد، باید به کمک مصالح پر کننده جریان پذیر ساپورت مطمئنی برای منهول ایجاد کرد. مصالح پر کننده جریان پذیر عموما موادی مانند سیمان یا دوغاب سیمانی و یا هر مواد که قابلیت کنترل چگالی را داشته باشند می باشند. نکته مهم در زمان انجام عملیات پر کردن  دقت و احتیاط کامل است. اقدامات احتیاطی که شایان ذکر هستند عبارتند از : تقویت با چوب بست ، استفادع از پر کننده های جریان پذیر و پر کردن منهول با آب.

پر-کننده-های-جریان-پذیر
مشاوره و راهنمایی 02191014899
سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت